Roma

Sortim de Manresa a les 16 h. cap a Barcelona; l’avió de Ryanair surt a les 17:40. Com que ja tenim el Check-in fet, no hem de patir per res.
L’avió surt amb molta puntualitat, arribant a l’aeroport de Ciampino – Roma abans de l’hora prevista. Un cop allà, hi ha varies possibilitats per anar fins al centre de Roma:
  1. Agafar un taxi des Ciampino fins al centre de Roma, que surt per uns 40 € i triga uns 25 minuts.
  2. Agafar un autobús que et porta fins a l’última parada de la línia blava del metro www.atac.roma.it/, Anagnina, i ha partir d’aquí anar fins a l’estació de Termini. Allà sortir a l’exterior i agafar l’autobús número 40 express o bé el 64.
  3. Agafar un autobús www.terravision.eu que et porta fins a l’estació de Termini (el preu d’anada és de 4 €) i triga uns 45 minuts. Allà sortir a l’exterior i agafar l’autobús número 40 express o bé el 64.
Nosaltres agafem la tercera opció.
Un cop deixem l’autobus, caminem uns metres per la Via dei Cestari, fins que ja veiem el Panteó. D’aquí seguim cap a la Via dei Pastini i finalment arribem al nostre hotel durant aquests dies, el Pantheon Relais http://pantheonrelais.com/.
Això no es ven bé un hotel, sinó que son quatre habitacions molt ben decorades que hi ha a la primera planta d’un vell edifici d’aquest carrer. A l’hora que arribem no hi ha recepció, per tant recollim les claus a la botiga de records que hi ha just al costat.
L’habitació és ample, amb un gran llit i televisor panoràmic. També hi ha una finestra que dona al mateix carrer peatonal i un bany complert, amb dutxa d’hidromassatge.
El preu és una mica car, però estar al centre de Roma, a dos minuts del Panteó, en un carrer peatonal i amb moltes comoditats, no té preu. Finalment paguem 570 € més 18 € de taxes turístiques.
Un cop hem desfet la maleta, sortim i anem, com no, cap al Panteó. Aquí ens assentem en una de les terrasses que hi ha al davant i demanem un vi blanc, per disfrutar del moment. A Roma hi ha molts monuments, però aquest particularment és un dels millors!!! No ens cansaríem de mirar-lo.

Com que es tard, no ens allarguem massa fent la copa de vi, i anem a buscar algun lloc per sopar. De camí, passem per davant del teatre d’Argentina, una plaça que conté quatre temples romans i les restes del teatre de Pompeia. Actualment només ho poden visitar els gats!!!

Seguim la nostra ruta i ens disposem a creuar el riu Tíber que recorre Roma de Nord a Sud pel Ponte Garibaldi. Des d’aquest punt es té una bona imatge de l’illa Tiberina, un espai de terra que hi ha al mig del riu i que està habitat.
Finalment arribem al barri de Trastevere; totes les recomanacions que ens han fet la gent anaven cap aquí. I cuanta raó que tenien!!! Els carrers, de nit, estan plens de gent, tant de fora com d’allà. Anem voltant i arribem fins a la Piazza Santa Maria in Trastevere. La plaça està plena, ja que hi ha uns nois que ballen de forma acrobàtica mentre una rotllana els envolta.
Com que ja es molt tard, anem de cara a la feina; volem anar a sopar a un lloc que ens han recomanat, el Dar Poeta www.darpoeta.com/. Finalment, després de molt voltar, el trobem. Està en un carrer bastant amagat, el Vicolo del Bologna 45/46. Un cop allà, tot i ser quasi les 23:30 de la nit, ens hem d’esperar.
Al cap d’una estona ens donen una taula a fora. L’estil, tal com diu la seva propia carta, és Napolità. Ens demanem una pizza Superbufala (composta de bufala, pecorino, olives negres i carxofes) i una top (amb ceps i salsitxa), acompanyat de vi blanc de la casa i una aigua. Tot plegat per 24 €. Realment un lloc molt recomanat per menjar. De postres ja no tenim gana, però la taula del costat es demana una pizza de Nutella que fa una pinta espectacular!!!!
Al sortir del restaurant, i de camí cap a l’hotel, veiem que als carrers de Trastevere encara hi ha més gent que abans. Al ser divendres, aquesta zona es converteix en una de les principals dels joves romans.
A la Piazza Navona, sigui l’hora que sigui hi ha gent. Aquesta fantàstica plaça, una de les més boniques de Roma, antigament, a l’època dels romans, era un estadi. Actualment hi trobem la font dels quatre rius, construida per Bernini l’any 1651. Aquestes estatues de la font representaven els cuatre rius més important de l’època: el Nil, el Danubi, el Ganges i el riu de la Plata.
Finalment, molt a prop de la Piazza Navona hi ha la Piazza dela Rotonda, la que hi ha el Panteó. A l’hora que és ens queden al·lucinats ja que està plena. Donem una volteta més i cap a l’hotel.
Al matí ens llevem i ens porten l’esmorzar a l’habitació; podem demanar el que vulguem entre croissants, entrepans, sucs, cafès, … Pot semblar una mica incomoda ja que no disposes de tamborets per seure ni res, però és una bona manera d’anar per feina.
Sortim de l’hotel sobre les 10 del matí. Avui tenim pensat recórrer tot el centre de Roma: Fontana de Trevi, Plaça Espanya, Plaça del Poble, Via del Corso, etc ….Tot seguint els bonics carrers peatonals que hi ha als voltants de l’hotel, anem a parar de cop just davant del Palazzo Montecitorio, que alberga la cambra de diputats d’Italia. Continuem i ens trobem de nou a una nova plaça, la Piazza Colonna, on hi ha una columna al centre que destaca per sobre de tot. És la columna de Marco Aurelio i es bastant semblant, estèticament parlant, a la que més endavant veurem (la columna trajana).

Ara ja estem a la Via del Corso, el principal carrer de shopping de Roma. Just al davant de la Piazza Colonna, hi ha un gran centre comercial, la Rinascente www.rinascente.it/webapp/, ideal per qui no en te prou amb les botigues de carrer.

Agafem el carrer de la dreta, la Via del Sabini i veiem com els carrers ja es veuen més animats. Terrasses plenes i grans riuades de gents anant i venint; es clar que ens apropen al nostre destí, la Fontana di Trevi.

Un cop aquí, l’objectiu és fer-se un lloc entre les mils de persones que hi poden haver. Poc a poc ens obrim pas fins a situar-nos davant de la font i aquí, com no, procedim a fer la típica escena de la moneda; qui sap, igual es compleixen els desitjos demanats ….Ens hi quedem una bona estona, ja que a part de gaudir de la majestuosa font, veure el que fa la gent que està als voltants també es una bona distracció.

Quan ja en tenim prou, continuem la nostra ruta matinal; poc a poc el cel es va obrint i la temperatura que ens acompanya es ideal per caminar sobre l’asfalt adoquinat de Roma. Continuem per la Via dei Tritone fins a la Fontana dei Tritone. Seguim per la Via Sistina. Aquesta empalma amb el Viale della Trinità dei Monti, just per sobre de la famosa Piazza di Spagna. La veritat és que es un passeig molt bonic de fer i ben pla.

Pel camí, al estar totalment elevats, és poden veure totes les taulades de Roma, les terrasses, i la decoració d’algunes cases plenes de plantes. També s’observen les cúpules de les principals esglésies de la ciutat.

Al final del recorregut s’arriba als jardins de Princio, un lloc ideal per passejar i sortir de les cues de turistes dels cèntrics carrers romans. Des d’aquí també hi ha molt bones vistes, sobretot de la Piazza del Popolo, que queda just a sota.Aquesta famosa plaça, era antigament la porta d’entrada de Roma. Des d’aquí, surten tres carrers rectes que formen el famós trident. Al mig de la plaça hi ha un dels tretze obelisc de la ciutat, l’obelisc Flaminio.
Agafem el carrer central, la Via del Corso; al ser dissabte, està tancat al transit, així la gent hi pot caminar tranquilament. Anem passejant fins que arribem a l’alçada de Via della Croce. Tots aquests carrers també son molt bonics de veure; aquesta zona esta plena de restaurants i cafeteries.Al final del carrer ja som a la gran Piazza di Spagna. Aquesta zona del ser de les més cares de Roma, ja que hi ha sens dubte les millors marques: Prada, Dior, Gucci, Bulgari, …o sigui que mirar i punt!!!

Nosaltres ens deixem de botigues i anem a l’escalinata de la plaça; hi ha molta gent assentada, però també hi ha lloc per nosaltres. fem un parell de fotos, i prosseguim. Just al davant de l’escalinata hi ha la Fontana della Barcaccia.

A la mateixa plaça d’Espanya, hi ha una altre columna, la de la Immacolata Concezione. Un cop hem fet tota la ruta del matí, decidim anar cap al Campo di Fiori. La ruta sembla que sigui molt llarga, però es poc fer tranquil·lament sense córrer.
Fem una paradeta a la Vineria Reggio, uns dels famosos locals del Campo di Fiori. Una copeta de vi blanc, una cervesa “Analcolica” i una aigua, 9 €. S’està molt bé aquí ja que veus perfectament l’activitat que es dona al mercat, tant de turistes com dels mateixos romans.
A la plaça però, realment només hi ha un parell de paradetes de floristes; aquí s’hi pot trobar de tot, des de fruita i verdures, a paelles, olis i vins, …
Seguim passejant i creuem el riu; un cop a Trastevere, caminem de dia pels carrers que la nit abans eren plens de gom a gom. Ens aturem a la plaça principal del barri per contemplar la seva església. La plaça, la gent s’hi assenta i aprofita per fer fotos o per dinar.
Per dinar tornem a la zona de Trastevere. La guia que utilitzem a l’iphone ens diu que n’hi haun que està molt bé, i cap allà anem. Parlem del restaurant Alle Fratte di Trastevere http://allefratteditrastevere.com/. La terrassa està plena a vessar, per tant, dinem a dintre. La decoració interior es una mica rústica i carregada, però no importa; si el menjar es bo, la decoració es lo de menys.
Mentre esperem el dinar, comentem amb la Cristina ens ocupants d’una altre taula; hi ha una monja i un capellà dinant. Com que es una cosa no molt habitual a casa nostra, dons això, ens crida l’atenció.
El dinar està molt bé, i les racions bastant grans. Demanem una amanida Caprese per compartir (tomàquet, bufala, acompanyat de Ruccola i Albahaca) i després jo faig espaghetti ai frutti di mare i la Cris un risotto amb escarxofes; tot això més el vinet i l’aigueta per 32,50 €. Bastant recomanable.
Quan hem acabat de dinar, i al estar al barri de Trastevere, decidim anar fins el Gianicolo, el vuitè turonet de Roma. La passejada es molt relaxant i el pendent no es pas gens elevat. De camí passem pel davant de l’església de San Pietro in Montorio www.sanpietroinmontorio.it/home.html, on s’hi està celebrant un casament, i també pel davant d’una bonica font, la Fontanone dei Gianicolo. Les vistes, tant d’un lloc com de l’altre son bones, però millors des del Gianicolo.
Al baixar, creuem el riu Tíber pel Ponte Palatino; la zona que anem ara està ple de monuments històrics de l’època romana. El primer que ens trobem és el Tempio Ercole Vincitore (temple Hercules Vencedor), una autèntica obra mestre construït entre els segles II i I abans de Crist i conservat en un molt bon estat (clar que s’ha estat molt de temps per deixar-lo així).
Just al darrera hi ha l’església de Santa Maria in Cosmedin, amb un campanar fantàstic.
Aquest lloc és famós perquè a l’interior, que no a dins de l’església, hi ha la Bocca della Verità, una antiguitat del segle I feta de marbre, la qual no se sap amb certesa quina era la seva funció. Per poder visitar-lo i fer la foto de rigor, no cal pagar, això si, hi ha una mica de cua i si vols es pot deixar propina.
L’església no té massa encant.
Molt a prop d’aquí hi ha el Circo Massimo, una antiga pista de carreres que ara només conserva la forma, ja que no hi ha cap tipus d’evidència visual, a part de la pista.
A l’altre cantó del carrer hi ha el Roseto Comunale, un jardí amb més de 1000 tipus de roses diferents, un autèntic plaer per la vista i per l’olfacte. Pel que hem llegit no es pas una cosa gaire antiga, sinó tot el contrari ja que es del segle passat. L’entrada és gratuïta.
Sortint d’aquí, fem una petita parada a l’hotel.
Una de les coses que volem fer, és veure la major part de monuments històrics de Roma il·luminats. Com que ja havíem acabat la ruta del dia, i quan es fa fosc, anem de nou cap a la Piazza di Spagna i cap a la Fontana di Trevi.
Com no, rius de gent surten dels carrers peatonals que hi ha abans d’arribar-hi. Un cop allà, l’afluència és tanta, que costa molt fer-se un lloc per tirar una bona foto. Tot i això, s’ha de dir que és un autèntic plaer poder gaudir d’aquestes bones vistes. Es un gran moment per nosaltres.
Abans d’anar a sopar, i seguint la nostra tradició, ens parem a un petit bar que hi ha molt a prop de la Fontana, L’Antico Forno per fer una aigua, una cervesa sense alcohol i un parell de copes de vi; tot i ser a una zona espectacularment turística, els preus tampoc son tant prohibitius. Paguem 13 € en total!!!
Creuem el centre de Roma i anem cap a la Pizzeria Montecarlo www.lamontecarlo.it/, una de les que ja havia anat l’anterior vegada que vam visitar Roma durant el 2006. A l’hora que era, quasi les 22:30, hi havia una gran cua a fora; a més, era dissabte!!!!
De totes maneres, com que el lloc és molt gran, en poc més de 15 minuts ja erem dintre. El menú està clar: pasta o pizza!!! Ens decantem els dos per la pasta!! Abans però, de primer demanem uns variats de fregits que veiem passar contínuament. Son croquetes, i altres coses bastant bones. De segon la Cristina és menja uns Rigattoni alla Carbonara mentre que jo faig uns Spaghetti a la Vongole!!!! Quina passada!!! No hi ha paraules per descriure l’alegria nostra…. sens cap mena de dubte, us recomanem que us hi passeu si alguna vegada aneu a Roma.
Ahh, veurem que els cambrers van de bòlid; no paren de còrrer d’un cantó a l’altre i sense perdre la simpatia. Les parets del local estan plenes de fotos de l’amo (que ja el veureu per allà) i gent famosa que ha passat pel local. El preu també escandalós: 32 € amb el vi blanc i l’aigua inclosos.
El diumenge comença molt bé; el cel, tot i estar tapadot, no sembla que porti massa aigua i la temperatura és bastant bona. Sortim a peu, direcció Piazza Venezia. Aquest espectacular monument està dedicat al rey Victor Manuel II, que va aconseguir la independència d’Italia l’any 1870 i va fixar la capital a Roma. Just quan es pugen les primeres escales, ens trobem uns soldats custodiant l’altar de la pàtria, en honor a un soldat caigut durant una guerra del segle XX.
Un cop dintre del palau, ens posem al museu i descobrim una miqueta com va ser la guerra per aconseguir la independència. Es poden veure des de fusells a vestits i altres moltes coses il·lustratives.
Hi ha la possibilitat de pujar a dalt de tot, amb l’ascensor panoràmic, això si, pagant 7 €. Ho fem, com no. Les vistes son bastant bones ja que es veu tota la Via del Corso, amb l’obelisc al mig de la Piazza del Poppolo per un cantó, i el foro romano i el Coliseu per l’altre.
Tornem a baixar i anem cap a la Piazza dei Campidoglio, situada al cim, en el pujol del Capitoli de Roma. Per arribar-hi em de pujar unes escales, plenes de gent. El dia, de moment, segueix aguantant.
La història de la plaça ens dona idea de la seva grandiositat en èpoques passades. La bellesa de tots els racons es per admirar. La plaça va ser projectada pel gran Miquel Àngel, encarregat també de dissenyar la pavimentació de la mateixa. Té una forma trapezoïdal, no pas per atzar, sinó per expandir la perspectiva cap a l’enfoc visual, el Palazzo Senatorio.
Aquí també hi podem trobar els Museus Capitolins www.museicapitolini.org/. Hi ha una bona cua, però tampoc tenim pensat entrar.
Seguim pel camí de l’esquerra del Palazzo Senatorio. Allà, hi ha una escultura molt fotografiada. És l’estatua de Romulo i Remo, sent amamantats per un llop. La història diu que ells van ser els fundadors de Roma sobre el segle VII abans de Crist. Actualment es considera aquesta història falsa.
Seguint per carrer avall, ja ens acostem al fòrum romà. La primera fotografia que podem tirar és la d’aquesta porta amb sis columnes tant ven conservades. Es tracta de temple de Saturn, construït 500 anys abans de Crist.Aquestes columnes és poden veure perfectament sense entrar al fòrum Romà.

Just en aquest punt, comença a ploure; ja feia estona que el cel estava molt gris. Continuem a peu per la Via dei Fori Imperiali, una gran avinguda tallada al transit el diumenge i que ens porta directe al Colisseu.

Un cop al Colisseu, fem uns 20 minuts de cua i aconseguim les entrades. L’entrada val 12 € per persona i inclou la visita al Colisseu i al Palatino, just al costat. El bitllet és vàlid durant dos dies.
Per desgràcia, el temps està molt complicat i l’aigua que cau és considerable. La majoria de gent està resguardada sota de les graderies del recinte, i a la botiga fan l’agost!!! Llàstima que no hi hagi algun lloc on poder fer un cafè a l’interior, segur que es forrarien!!!
Com que veiem que no pare, decidim continuar. Del Colisseu poques coses es poden dir que no se sàpiguen. La Cris, que no hi havia estat, està bocabadada. És un lloc majestuós, i no parem de preguntar-nos com és possible que aquella època fessin aquest gran edifici.
Pugem al primer pis, després al segon, i aprofitem per fer les fotos que el temps ens permet. L’única cosa positiva és que no surt massa gent a les fotos!!!
Des de fora, també és espectacular; llàstima que estigui en part derruït, ja que si es conserves tal i com el van crear els romans, seria el monument més espectacular del món.
Fem un parada i anem a l’hotel; necessitem agafar una jaqueta i canviar-nos de roba, ja que l’aiguat que ens ha sorprès ens ha deixat xops. Com que ja es el migdia, busquem un lloc per anar a dinar. És una mica tard, per tant en algun lloc ens diuen que ja està tancat. Finalment, anem al Campo di Fiori i allà trobem un restaurant que no tanca el migdia, la Hosteria Mercato www.mercatohostaria.it/, en una cantonada de la plaça. El dinar és correcte; un parell de plats de pasta. Tenen una carta bastant extensa, i també és possible fer cocktails. La terrassa està súper preparada per la pluja i també s’agraeixen molt les estufes exteriors que tenen.
A la tarda, després de dinar continuem la ruta que hem deixat a mitges el matí. Anem al Palatino. L’entrada és a mitja Via dei Fori Imperiali. Ja no hi ha cua ni res.
El Palatino és el pujol més cèntric de Roma. És diu que aquest lloc és on va néixer Roma, per tant, pels romans era un lloc sagrat. Aquí hi havien les millors residències dels emperadors romans. Entre les ruïnes trobem el magnífic estadi que hi havia. Està molt ben conservat.
Per acabar la ruta del Palatino, veiem des de lluny les Termes de Caracalla, un edifici destinat als banys en la Roma imperial. La intenció era anar-hi, però el temps ens ho ha impedit. Ens conformem amb el que hem vist avui.
Abans de sopar, anem a fer una copa de vi a l’Enoteca Il Piccolo, a la Via del Governo Vecchio. Una petita vinateria amb un bon sortit de vins italians i d’altres zones. També hi havia la possibilitat de menjar alguna de les coses que preparaven els dos nois que portaven el lloc. Dos copes de vi blanc, 8 €. Mentrestant, des de la terrassa es disfrutava d’una bona temperatura, a pesar de la pluja que seguia caient.
Per sopar anem molt a prop d’aquí, al mateix carrer. Diuen que la millor pizzeria de Roma és il Baffetto www.pizzeriabaffetto.it/. El lloc és súper cutre i si no fos perquè tothom la recomana i perquè hi ha una bona cua, no hi entraries.
I la veritat és que el lloc es mereix la fama que té; les pizzes son molt bones, de massa fina i amb molts bons condiments!!! Només heu de mirar la foto de sota per donar la vostra opinió. El preu és molt bo, ja que per 21 euros sopem.

El darrer dia a Roma comença amb un cel mig ennuvolat, però sense pluja. Esmorzem ràpidament i sortim cap al Vaticà; a les 10:30 hem d’estar a la porta ja que vam fer la reserva per internethttp://biglietteriamusei.vatican.va/musei/tickets/index.html. La veritat és que es la millor opció ja que la cua que es forma als voltants de les muralles del Vaticà és llarguissima!!! El preu és de 15 € per persona, més un increment de 4 € per persona per fer la reserva. Val la pena pagar aquest increment per estalviar-se la cua.

Per anar fins al Vaticà passem pel bonic carrer Via dei Coronari, completament adoquinat i amb uns edificis molt interessants. Un dels més macos de Roma. A continuació travessem el riu Tiber pel Ponte Sant’Angelo, just davant del Castel Sant’Angelo. Aquí surt una bona foto. Tingueu en compte que el dilluns el Castell està tancat.

L’entrada al Vaticà, és una mica caòtica. Primerament els controls de seguretat, després el canvi de tiquets online, i després l’embut que es dona a l’escala mecànica!!!
Un cop a l’interior, primer visitem la galeria d’art. Està plena de grans obres, però com que ni hi entenem ni ens agrada, en passem bastanta via. Des d’aquest punt, és poden veure els jardins del Vaticà i la seva torre de radio.
Per nosaltres, la que trobem més espectacular és la galeria de la foto de sota!!! es xulisima; l’únic problema que hi ha és que ens sentim com a ovelles!!! No pots fer res, has d’anar al ritme que et va marcant la gent.

La Capella Sixtina és la més famosa estança del Vaticà.

El tour més o menys ens va durar dues hores i mitja. Està clar que hi ha gent que s’hi passa moltes més hores, però per nosaltres ja n’hi ha prou. Entrem a la Basílica de Sant Pere per veura-la, i sortim a la plaça.

Per dinar anem a un restaurant que recomanaven bastant en fòrums de viatgers i que estava just davant del nostre hotel, a la Via dei Pastini. El restaurant és diu il Barroccio www.ilbarroccio-erfaciolaro.com/.

El lloc es molt rústic, i gran. Demanem un antipasto di verdure, uns fetticcine ai carciofi i un fettuccine ai funghi porcini. Tot plegat ens costa 38,55 €, l’àpat més car dels que hem fet aquests dies. El lloc no està malament, però sens dubte, ens quedem amb qualsevol dels altres que hem estat.

Al sortir donem una volta pels cèntrics carrers del costat del Panteó; està pla de carrerons, i molts d’ells encara no hi havíem passat. Abans de marxar de Roma, anem a la gelateria Giolitti www.giolitti.it/, la més important de Roma. Primer has de pagar el gelat a la bruixa que hi ha a la recepció, i després anar a buscar el teu gelat!!!! mmmm que bo!!!!!
Una bona manera d’acomiadar-se de Roma. Ja anem cap a l’hotel a buscar les maletes!!!!
Per tornar cap a Ciampino, fem exactament la mateixa ruta que a l’anada, però al revés. Agafem l’autobus 40 express a Largo Argentina (el bitllet val 1 € i el comprem en una màquina expenedora que hi ha al carrer), anem fins a Termini, i allà agafem l’autobus que en uns 40 minuts ens deixa a Ciampino. El preu, a la tornada és de 6 €.
L’aeroport de Ciampino és molt petit, però hi ha tot lo bàsic. Algunes botigues per comprar souvenirs, alguns bars per prendre quelcom, ….
A l’hora prevista 19:55 h, surt l’avió cap a Barcelona. Una altre escapada més. Com sempre, ja queda menys per la següent…
Arrivederci Roma!!!

2 thoughts on “Roma

1. Una entrada magnífica nois!!!!
    Quanta informació tan ben explicada, i quantes fotos. A més és molt útil que poseu els restaurants on aneu i que us han semblat. Per altres viatgers com nosaltres és una boníssima informació.
    Gràcies per compartir-la amb tothom.